Molim Vas ako mi možete odgovoriti na moje pitanje. Studentica sam iz Zagreba, pišem diplomski rad na temu žene u islamu, te me zanima u kojoj literaturi ili ako mi ovako možete odgovoriti, mogu saznati zašto žena ne može biti svećenica (imam) u islamu? Da li postoji neki konkretan, pisani razlog? Unaprijed jako, jako zahvalna!!!
Iva.
Na pitanje odgovara
Cijenjena Ivo!
Na našoj web stranici, unutar kategorije „Osnovi vjerovanja“, potkategorija „Feministički identitet i islamski feminizam“, već možete naći materijala kojeg biste mogli iskoristiti za svoj diplomski rad. No, mi ćemo vam, ako Bog da, još pomoći. S obzirom da ste postavili konkretno pitanje, potrudit ćemo se dati i konkretan odgovor.
Kategorija svećenstva, bar prema onom što taj pojam podrazumijeva u kršćanstvu, u islamu ne postoji. Prema tome, nijedan muškarac musliman nije svećenik. Dakako, postoje vjerske titule i u islamu, no one nemaju ni približno hijerarhijsku strogost kao primjerice u katoličanstvu. To su tek titule kojima se ljudi „čaščavaju“.
S druge strane, duhovna, unutarnja dimenzija islama, poznata kao sufizam (originalno tesavvuf), poznaje tzv. duhovne stupnje ili rangove, ili ako hoćete titule, koje dragi Bog dariva svojim odabranicima, tzv. „dobrima“, u islamu poznatim kao „evlije“. Takve osobe ne potrebuju ljudska imenovanja i potvrđivanja. U tom smislu, žena mome doseći isto ono što može doseći i muškarac, potpuni „kemal“ (savršenstvo), što Predaja svjedoči za Asiju, ženu faraona silnika, i Merjemu (Mariju), majku Božijeg poslanika Isa’a (Isusa), mir neka je na njih.
No, ako pod pojmom svećenika podrazumijevate vjerskog lidera, predvodnika zajedničkog namaza (molitve) u džamiji i sl., onda odista prema učenju službene teologije žena to ne može biti, što niukom ne znači da je ona inferiorna muškarcu i manje vrijedna od njega, naprotiv. To pitanje najlakše je shvatati kao rezultat podjele zadaća. Žena može biti duhovni autoritet, ali ne može javno obnašati funkciju npr. imama, pri čemu imam (doslovno „vođa“) ima dvojako značenje: 1. Vođa ili halifa muslimanskog ummeta (zajednice u najširem smislu), 2. predvodnik zajedničkog namaza (molitve). Ona može predvoditi namaz kao imam ali samo ženama. Jedan od razloga je i nemiješanje s muškarcima koji joj nisu rod, što je rezultat striktnog učenja islama o čuvanju od bluda i svega što vodi bludu. Žena kao imam bila bi daleko više eksponirana pred masom ljudi, time nenamjerno izazivajući bespotrebna skretanja pažnje na sebe. To ne znači da ona ne može biti veći autoritet od mnogih muškaraca.